NATIONAL CONSUMER HELPLINE WHATSAPP NUMBER

NATIONAL CONSUMER HELPLINE WHATSAPP NUMBER

NCH App of Department of Consumer Affairs helps to redress consumer grievances

An alternative method to file complaints against consumers on the https://consumerhelpline.gov.in portal is through this mobile app. The Department of Consumer Affairs developed the website to raise awareness, offer guidance and remedies for consumer complaints, and serve as a central hub for registering complaints. Consumers seeking dispute resolution at the District, State, or national levels may approach the Consumer Commission in accordance with the Consumer Protection Act of 2019. Consumers have the option to pursue the relevant Consumer Commission even though every attempt will be made to fully resolve issues submitted through the portal.

A disgruntled customer may file a grievance by registering online through the portal, through the mobile app, or by phoning the toll-free numbers 1800-11-4000 or 1915 to speak with an agent. In the latter case, the customer will receive a userid and password to file the grievance.\

read also નમો લક્ષ્મી યોજના નવા શૈક્ષણિક વર્ષ 2024-25 એટલે નવા સત્રમાં ધોરણ 9 થી 12 માં અભ્યાસ કરતી તમામ વિદ્યાર્થીનીઓ (કન્યાઓ) ને આ શિષ્યવૃત્તિનો લાભ મળવાનો છે.

On the portal or through Mobile App,

Step 1. For onetime registration, consumer is required to click on the signup giving details required and verifies through his/her email. The User id and password are created.

Step2. Using this user id and password, consumer enters into the portal and fills in required details of grievance attaching necessary documents (if available).

This Mobile App has the following additional features:-

(a) consumer awareness material under the link Consumer Knowledge Base.
(b) Addresses of various Consumer Commission are also available under the link Consumer Commission Contact Details.
(c) Various useful sites are linked under Important Links.

Every grievance that is received and entered into the portal is assigned a unique docket number. Reported grievances are forwarded, expeditiously handled, to the relevant company, agency, regulator, or ombudsman, as applicable. The relevant agency updates the action taken in real time. These agencies receive follow-up reminders at predetermined intervals.

છેતરપિંડીનો ભોગ બનનાર લોકો WhatsApp દ્વારા પણ કરી શકો છો ફરિયાદ

8800001915 પર SMS કરવા અનુરોધ

WhatsApp વાપરતા કોઈ પણ લોકોને કોઈ વધારાના ચાર્જ ચૂકવ્યા વગર જ તેના મોબાઈલ ફોન દ્વારા સંપર્ક કરવા જણાવ્યું છે. કેન્દ્ર સરકારના ગ્રાહક બાબતોના વિભાગ દ્વારા આ મામલે ટ્વિટર હેન્ડલ પર લખ્યું, ‘જાગૃત ગ્રાહક બનો અને તમારા ઉપભોક્તા અધિકારો માટે WhatsApp 8800001915 પર હવે અમારી સાથે જોડાઓ. નેશનલ કન્ઝ્યુમર હેલ્પલાઈન 8800001915 પર SMS કરો. તેવો સતાવાર સંદેશો પ્રસિદ્ધ કર્યો છે.મહત્વનું છે કે આ હેલ્પલાઇન ગ્રાહક મામલાના વિભાગ દ્વારા કામકાજ કરાઈ રહ્યું છે.આ હેલ્પલાઈનનો નંબર 8800001915 છે અને યુઝર્સ તેને પોતાની વોટ્સએપ એપમાં એડ કરી શકે છે. જેનો સંપર્ક કરવા પર પૂરતો ન્યાય મળશે અને સમસ્યા ઉકેલવા માર્ગદર્શન પણ મળશે

जागरूक ग्राहक बनें और अपने उपभोक्ता अधिकारों के लिए अब WhatsApp 8800001915 पर जुड़ें।

राष्ट्रीय उपभोक्ता हेल्पलाइन 8800001915 पर मैसेज करें

राष्ट्रीय उपभोक्ता हेल्पलाइन पर WHATSAPP मैसेज करने के लिए यहां क्लिक करें

The status of the complaint can be tracked through the Mobile App under the link “Track your complaint”. Status of complaints are also communicated via automated emails.

Disclaimer:

  • Contents of links to sites outside this web portal, are not the responsibility of the Department.
  • All rights are reserved.
  • No part of this web portal, can be reproduced / copied without the prior approval of the Department of Consumer Affairs.